Menu

DATE GENERALE DESPRE ELICOPTERE

    Elicopterul PUMA a fost proiectat la mijlocul anilor 1960 să îndeplinească misiuni de transport mediu. Destinat iniţial armatei franceze, acesta a fost construit sub licenţă, de IAR Ghimbav, cu numele IAR-330 PUMA. Primul zbor al prototipului a avut loc pe 15 aprilie 1965.
    În România au fost construite peste 163 de elicoptere, atât pentru scopuri civile, cât şi militare. 104 de aparate au fost fabricate pentru Forţele Aeriene Române. Dintre acestea, 24 de au fost modernizate în varianta IAR-330 PUMA SOCAT, destinate luptei antitanc, iar 3 au fost construite pentru Forţele Navale Române.
    Cerinţele dotării fregatelor româneşti cu elicoptere şi necesitatea înfiinţării unui serviciu aerian funcţional de salvare deasupra mării au determinat lansarea către IAR Ghimbav a unei comenzi de trei elicoptere care să îndeplinească condiţiile specifice mediului marin.
    La 13 iulie 2007, în portul militar Constanţa a avut loc ceremonialul intrării în exploatarea Grupului de Elicoptere din cadrul Flotilei 56 Fregate a primului elicopter (140) IAR-330 PUMA Naval. În decembrie acelaşi an are loc recepţia celui de al doilea elicopter navalizat (141), iar în decembrie 2008 intră în serviciu cel de-al treilea elicopter (142).

    Caracterisitici tehnico-tactice elicopter I.A.R. 330 PUMA Naval
    Aparat de zbor cu dublă comandă
    Instalaţia de forţă: 2 motoare turbopropulsoare cu o putere de 1400 CP fiecare.
    Dimensiuni:
    lungimea: 15m;
    înaltimea: 4,7m;
    anvergura: 3,38m;
    diametrul rotorului principal: 16,2m.
    Greutatea maximă la decolare: 7400kg;
                        sarcina utilă: 1000 kg
    Echipaj: 3 persoane
    Viteza maximă: 263 km/h
    Plafonul static: 4800 m
    Distanţa maximă de zbor: 550 km
    Autonomie: peste 3 ore de zbor
    Sarcina utilă de ridicat cu troliul electric: 275 kg
    Viteza de ridicare cu troliul electric: 9m/s

    Caracteristici ce diferenţiază elicopetrul IAR-330 PUMA Naval de celelalte elicoptere de serie:
     - Protecţia anticorozivă a celulei şi componentelor;
     - Instalaţia de pliere a palelor;
     - Instalaţia hidraulică a harponului ce permite o forţă de tragere de 29.000 N;
     - Instalaţia de localizare a balizelor de urgenţă a navelor/aeronavelor aflate în dificultate;
     - Troliul de salvare;
     - Farul de căutare;
     - Costumele de zbor termoizolante pentru echipaj;
     - Pluta de salvare pentru echipaj şi pasageri;
     - Vesta de salvare;
     - Instalaţia de flotabilitate de avarie.