Menu


ISTORIC

Hidroaviaţia

    În 1919 un grup de ofiţeri de marină a luat în primire, la Constanţa, 12 hidroavioane Brandemburg W 12 şi UTZI, care reprezentau captură de război în urma unei contraofensive împotriva trupelor maghiare.
    La data de 15.05.1920 a fost înfiinţata Escadrila de Hidroplane, prima structură organizatorică a hidroaviaţiei române.
    La 21 iulie 1920, în portul Constanţa, a avut loc zborul primului hidroavion care a consacrat hidroaviaţia ca forţă distinctă în aviaţia românească.
    În martie 1924 Direcţia Aeronautică a Ministerului de Război a adresat tuturor marilor case străine, specializate în construcţia de avioane, cereri pentru prezentarea ofertelor.
     La 15 august 1925 are loc zborul primului hidroavion românesc, proiectat în 1923 şi numit Getta. Decolarea a avut loc din bazinul Titan din Constanţa, iar pilot era vestitul pilot Romeo Popescu . Reuşita zborului a făcut ca statul român să mai comande trei aparate. Hidroavionul a fost construit după planurile inginerului Radu Stoica, la Atelierul de Construcţii a lui Nicolau.
    În anul 1926 Uzinele din Seste Calende au prezentat la Constanţa un hidroavion "Savoia-Marchetti S59 bis", cu bune performanţe, apreciate de membrii Comisiei române pentru procurarea materialului aeronautic. Ministerul de Război a comandat un lot de 12 avioane de acest tip.
    În anul 1928 a sosit în ţară primul lot de patru hidroavioane Savoia-Marchetti care, la 15 august 1928, de Ziua Marinei, au fost botezate de Regele Mihai I şi au intrat în dotarea Grupului de Hidroaviaţie format din Escadrila 1 de Zbor, pe malul de est al Lacului Siutghiol, Escadrila 2 Parc şi Escadrila 3 Depozit, dislocate la Anadalchioi, unde se afla comandamentul grupului. Echipajele hidroavioanelor aveau comandant un ofiţer de marină, care era in acelaşi timp si observator.
    La 17 iulie 1930 Grupul de Aviaţie Maritimă a căpătat denumirea de Flotila de Hidroaviaţie şi s-a mutat la Palazu.
    Prin adresa nr.1384 din 31 octombrie 1930, semnată de ministrul român al apărării, generalul de divizie adjutant Condiescu, un ofiţer superior a fost însărcinat pentru a trata cu Societatea Isata Fraschini Italia pentru achiziţionarea a 26 de hidroavioane Savoia-Marchetti.
    Ministerul Armatei, prin Comitetul Materialelor de război, s-a întrunit la sediul Marelui Stat Major în zilele de 7 şi 11 noiembrie 1930, având la ordinea de zi chestiunea înzestrării armatei cu hidroavioane. Prin decizia Comitetului Consultativ al Ministerului Armatei, ca urmare a studiului Serviciului Tehnic, s-a hotărât dotarea cu hidroavioane Savoia-S65 cu motor Walter. Drept urmare, Jurnalul Consiliului de Miniştri nr. 139 din 21 februarie 1931, consfinţea comanda definitivă de 26 de hidroavioane.
    Hangarele de la sudul lacului Siutghiol au devenit neîncăpătoare şi în 1933 a fost finalizată construcţia hangarelor şi hidroescalei de la Palazu Mare.
    La 6 iunie 1932, din ordinul lui Carol al II-lea, vila reginei (actualul restaurant Castel din Mamaia) a fost predată Flotilei de Hidroaviaţie din Mamaia, suverana mutându-se la Balcic.
    Prin contractul secret nr. 294 din 20 mai 1939 al Ministrului Aerului şi Marinei, încheiat cu aprobarea Guvernului, s-a comandat societăţii Cantieri Riunti del Adriatica din Montfalcone – Trieste, un număr de 12 hidroavioane de luptă, tip Cant Z 501, complet echipate, plus şase motoare de schimb.
    În 1941 Comandamentul Aero-Dobrogea era format din Escadrila 101 Hidro-Patrulare şi Escadrila 102 Hidro-Informaţie şi făcea parte din cadrul Diviziei de Mare, din Comandamentul Marinei Regale.
    La 22 iunie 1941 baza de hidroavioane de la Siutghiol-Mamaia cuprindea 164 de cadre, iar după numai 70 de zile de război, au fost efectuate 255 de misiuni, cu un total de 1324 ore de zbor.
    Cel mai semnificativ moment al hidroaviaţiei îl constituie celebra evacuare a militarilor români din Crimeea din 27 aprilie - 14 mai 1944, când au fost evacuaţi pe calea aerului peste 3000 de militari. Cele mai importante misiuni ale echipajele hidroavioanelor au constat în supravegherea zonei maritime şi costiere; asigurarea navigaţiei pe drumurile costiere, interzicerea apropierii de coastă a navelor inamice; interzicerea debarcării inamicului pe litoralul românesc.
    La 8 septembrie 1944 Flotila de Hidroaviaţie a fost subordonată de armata sovietică.
    La 1 iunie 1948 Escadrila de Hidroaviaţie a trecut în subordinea Marinei Militare, fiind subordonată din punct de vedere administrativ Flotilei 4 Aerotransport Bucureşti.
    La 1 aprilie 1950 Escadrila de Hidroaviaţie a trecut în subordinea Comandamentului Aviaţiei din punct de vedere al pregătirii de luptă, pregătirii cadrelor, pregătirii politice, dotării tehnice, contrainformaţiilor şi mobilizării. Hidroaviaţia a rămas subordonată Comandamentului Marinei Militare numai din punct de vedere operativ, al hranei, echipamentului şi finanţării.
    Ultima structură aeronavală – Patrula 256 Hidroaviaţie - a fost desfiinţată la 1 aprilie 1960.

Comandanţii unităţii de hidroaviaţie:

Nr.
crt.
Grd. Nume şi prenume Data numirii Obs.
1. Cpt. NEGRU Constantin 1920
2. Lt.cdor ŞTEFĂNESCU Scarlat 1926
3. Lt.cdor NEGRU Constantin 1930
4. Col. ENESCU Atanase 1932
5. Cdor MÂNDRESCU Constantin 1933
6. Cdor RĂTESCU Ovidiu 1934
7. Cpt.cdor NEGRU Constantin 1936
8. Cdor WEBSTER Herman 1938
9. Cdor GEORGESCU Constantin 1940
10. Cpt.cdor BORCESCU Gheorghe 1943
11. Lt.col. ŞCHIOPU Nicolae 1947
12. Cpt. MORARIU Ioan 1950
13. Cpt. TOFENI Octavian 1953
14. Lt.maj. CIOBANU Florin 1956
15. Cpt. TOFENI Octavian 1956
16. Cpt. CONSTANTIN Gheorghe 1957
17. Cpt. TOFENI Octavian 1957
18. Mr. TOMA Nicolae 1958

Grupul de Elicoptere

2006
    -1 mai – se înfiinţează Grupul de Elicoptere (UM 02040) conform Ordinului Ministrului Apărării Naţionale nr. MS-28 din 20.02.2009, a Dispoziţiei Şefului SMG nr B5/S/966 din 26 .04.2006 şi a Dispoziţiei Şefului SMFN nr. SMFN/S16 din 22.12.2006
    -decembrie – încadrarea unităţii cu personal
2007
    - ianuarie – mutarea personalului în locaţia de bază din localitatea Tuzla
    - martie – reprezentanţii IAR Ghimbav şi ai Grupului de Elicoptere execută testarea/omologarea elicopterului IAR 330 PUMA Naval la bordul fregatei tip T22R Regele Ferdinand
    - mai – iunie – se execută recepţia elicopterului IAR 330 PUMA Naval nr. 140 la sediul SC IAR SA Braşov
    - 13 iulie – în Portul Militar Constanţa are loc un ceremonial cu ocazia intrării în exploatare in Forţele Navale a primului elicopter (140)
    - iulie – dislocarea a unei părţi a efectivelor unităţii, pentru desfăşurarea activităţilor de zbor pe aeroportul Mihail Kogălniceanu.
    - 15 august – participarea la Ziua Marinei Române
    - decembrie – se execută recepţia elicopterului IAR 330 PUMA Naval nr. 141 la sediul SC IAR SA Braşov
2008
    - 18 ianuarie – sosirea de la SC IAR SA Braşov a elicopterului IAR 330 PUMA Naval nr. 141
    - 15 august – participarea la Ziua Marinei Române cu ambele aeronave aflate în dotare
    - septembrie – participarea la exerciţiul LITORAL 2008
    - septembrie – participarea la expoziţia de tehnică militară BSDA 2008
    - decembrie – se execută recepţia elicopterului IAR 330 PUMA Naval nr. 142 la sediul SC IAR SA Braşov
    - 16 decembrie – redislocarea personalului şi a tehnicii în locaţia Tuzla
2009
    - misiuni în comun cu fregatele tip T22 aparţinând Forţelor Navale
    - antrenament în comun cu GNFOS / EOD
    - ianuarie – omologarea aerodromului Tuzla
    - 20 ianuarie – primul zbor executat de pe aerodromul Tuzla
    - 9-13 aprilie – participarea la exerciţiul multinaţional COOPERATIVE LION 2009 – primele apuntări pe o navă străină
    - 25 – 29 mai – participarea la exerciţiul VECTORUL 2009
    - 3 august – executarea primelor apuntări pe timp de noapte cu elicopterul IAR 330 PUMA Naval pe fregata tip T22 Regina Maria
    - 15 august – participarea la Ziua Marinei Române cu toate cele 3 elicoptere aflate în dotare
    30 octombrie – primul zbor cu echipaj format exclusiv din piloţi proveniţi din ofiţeri de marină: PC - Lt. CURCĂ Bogdan, CP – Lt. CÂRNU Cătălin
2010
    - misiuni în comun cu navele/fregatele tip T22 aparţinând Forţelor Navale
    - antrenament în comun cu GNFOS / EOD şi FOS SMFT, inclusiv paraşutări din elicopter
    - 12 – 15 aprilie – participarea la expoziţia de tehnică militară BSDA 2010
    - 22 aprilie – participarea la exerciţiul BSF 11
    - 10 – 11 iunie – misiuni în comun cu nava USS Oscar Austin, zbor în formaţie cu SH60 şi apuntări pe nava USA
    - 17 - 20 iunie – participarea la exerciţiul VECTORUL 2010
    - 23 – 25 iunie – participarea la exerciţiul ROUSOFEX
    - 15 august – participarea la Ziua Marinei Române cu 3 elicoptere
    - 30 august - misiune în comun cu F221 şi nava din Turcia TCG GOKSU
    - 1 decembrie – participarea cu 1 elicopter la sărbătorirea Zilei Naţionale a ROMÂNIEI
2011
    - misiuni în comun cu navele/fregatele tip T22 aparţinând Forţelor Navale
    - antrenament în comun cu GNFOS / EOD şi FOS SMFT, inclusiv paraşutări din elicopter
    - 11 aprilie - misiune în comun cu F221 şi gruparea navală din Turcia
    - 16 - 18 mai - participare la exerciţiul VECTORUL 2011
    - 06 - 15 iunie - şcolarizare NVG pentru formarea a2 piloţi, 1 tehnician de bord şi 1 inginer de bord
    - 07 – 23 iunie - participarea la exerciţiul DIOPEX-11
    - 31 iulie – 03 august - participare la exerciţiul SUMMER STORM PHIBLEX 11 şi misiuni în comun cu nava USS WHIDBEY ISLAND, inclusiv apuntări pe nava USA
    - 15 august – participarea la Ziua Marinei Române cu 2 aeronave
    - 13 – 24 septembrie - participare cu 2 elicoptere la exerciţiul multinaţional JACKAL STONE 11
    - 19 – 22 septembrie - participare cu 2 elicoptere la exerciţiul cu trupe în teren LIVEX - LITORAL 11 şi CPX BICAZ 11
    - 01 octombrie - zbor în cadrul exerciţiului demonstrativ cu prilejul aniversării a 35 de ani de la înfiinţarea Centrului 39 Scafandri
    - 1 decembrie – participarea cu 2 elicoptere la sărbătorirea Zilei Naţionale a ROMÂNIEI
    Comandanţii Grupului de Elicoptere Tuzla:

Gradul Nume şi prenume Perioada
Lt.cdor IONESCU Alexandru 1 mai 1996-15 decembrie 2009
Lt.cdor MITRIC Marius Bogdan 1 august 2010

    La data de 24 februarie 2014, a fost numit comandant al Flotilei 56 Fregate comandorul ADRIAN IORDACHE.

    Prin Nota Documentară a Serviciului Istoric al Armatei cu nr. A 3471 din 15 iulie 2010, Grupul de Elicoptere este recunoscut ca şi continuator al tradiţiilor Escadrilei de Hidroplane din cadrul Diviziei de Mare, înfiinţată la 15.05.1920 (ziua unităţii).