Menu


ISTORIC

Distrugătorul Regele Ferdinand

Asul de cupă al Marinei Regale Române

    Actul oficial de iniţiere a comenzii de construcţie a contratorpiloarelor Regele Ferdinand şi Regina Maria l-a constituit rezoluţia preşedintelui Consiliului de Miniştri pe referatul Inspectoratului General al Marinei nr. 345/05.10.1926, prin care se aproba realizarea a două contratorpiloare (distrugătoare), a unui submarin şi a unei nave bază. Primele negocieri s-au purtat cu Casa Pattison cu care s-a semnat la 13 noiembrie 1926, un contract în baza Jurnalului Consiliului de Miniştri nr. 3393 din 10.11.1926.
    Contratorpiloarele Regele Ferdinand şi Regina Maria, devenite distrugătoare, au fost construite de şantierele italiene CTT&Pattison, devenite ulterior Officine Meccaniche e Cantieri Navali di Napoli, după un proiect Thornicroft, începând cu 1927 şi până în1930 când au sosit în ţară.
    Cele două distrugătoare aveau următoarele caracteristici:
- deplasament 2000 t
- pescaj 4 m
- lungime maximă 102 m
- lăţime 9,6 m
- viteză 37 Nd
- puterea efectivă totală a maşinii 52.000 CP
- raza de acţiune cu viteza de 15 Nd 3.000 Mm
- armament
    * 5 tunuri de 120 mm Bofors (Suedia)
    * 1 tun AA de 76,2 mm Bofors (Suedia)
    * 4 tunuri mitralieră de 40 mm
    * 2 grupuri trinate, de tuburi lanstorpile de 533 mm
    * 1 instalaţie dublă în ambele borduri, la pupa pentru lansat mine
    * instalaţie pentru aruncat bombe antisubmarine, la pupa
- echipaj 330 oameni

    Scurt istoric
- Lansat la apă la 1 decembrie 1928, la Napoli
- Probele de recepţie au durat până la 5 iunie 1930
- La 28 iulie 1930 au sosit la Napoli şi s-au ambarcat la bordul distrugătoarelor Regele Ferdinand şi Regina Maria ofiţerii, maiştrii şi trupa, trimişi pentru completarea echipajelor (proveniţi în mare parte din echipajele distrugătoarelor tip M – Mărăşti şi Mărăşeşti)
- La 4 septembrie 1930 ora 00.00 distrugătoarele Regele Ferdinand şi Regina Maria au părăsit portul de origine luând drumul către ţară. La 7 septembrie 1930 au acostat în portul Constanţa
- Conform Ordinului de Zi nr.35 al Comandamentului Marinei, navele au intrat în serviciu în ziua de 7 septembrie, înscriindu-se în ordinea de bătaie a Diviziei de Mare
- La 27 mai 1931 în portul Constanţa au avut loc festivităţile prilejuite de botezul distrugătoarelor şi decorarea bricului Mircea cu Semnul onorific pentru 40 de ani de serviciu. La ceremonie au participat regele Carol al II-lea, Nicolae Iorga - preşedintele Consiliului de Miniştri, D.Ghica - ministru de externe şi alte oficialităţi
- Începând cu 1 iulie 1931 a format împreună cu distrugătoarele Regina Maria, Mărăşti şi Mărăşeşti Escadrila de Distrugătoare, comandată de cdor Schmidt S. Victor
- Misiunile distrugătoarului Regele Ferdinand în timpul războiului antisovietic au constat în apărarea litoralului românesc, în asigurarea siguranţei transporturilor de trupe şi materiale, în protecţia navelor care executau minări în zonele de litoral ale ţării noastre dar şi în zone ale teatrului de operaţiuni din nordul Mării Negre
- La 30 noiembrie 1941 împreună cu Regina Maria a scufundat un submarin în zona Şabla, iar la 17 decembrie 1941 a scufundat un submarin inamic în zona Burgas. În perioada aprilie – mai 1944 a participat la cea mai mare operaţiune navală din Marea Neagră - Operaţiunea 60.000, care a constat în evacuarea trupelor române din Crimeea.
- Camuflate după modelul Kriegsmarine, distrugătoarele purtau ca semn de recunoaştere un dreptunghi alb cu crucea Sfântului Andrei, de culoare roşie, iar în borduri aveau inscripţionate pe bordaj asul de cupă - Regele Ferdinand, asul de pică - Regina Maria, asul de treflă - Mărăşeşti şi caro - Mărăşti.

- La 30 august 1944 la orele 2.40, în portul Constanţa au intrat primele unităţi navale sovietice. La bordul distrugătoarelor şi a altor nave militare româneşti au pătruns în ziua de 5 septembrie ofiţeri şi soldaţi sovietici înarmaţi care au debarcat echipajele, ofiţerii şi maiştrii fiind internaţi în clădirea Gării Maritime din port
- Distrugătorul Regele Ferdinand şi celelalte trei distrugătoare, împreună cu alte nave ale Marinei Regale, având la bord echipaj sovietic, au părăsit portul Constanţa în ziua de 12 octombrie 1944, la orele 16.00, intrând în compunerea flotei sovietice dislocată în porturile din Marea Neagră
- La 11 mai 1951, prin ordinul M.St.M nr. 00316 s-a realizat o nouă organizare a comandamentelor, unităţilor şi formaţiunilor Marinei Militare, prin care a fost constituit Divizionul de Distrugătoare format la început din navele Mărăşti şi Mărăşeşti, iar de la 24 iunie 1951 s-au alăturat şi distrugătoarele tip R – Regele Ferdinand şi Regina Maria - restituite de guvernul sovietic.
- În anul 1952, printr-o nouă organizare a Marinei Militare, a fost înfiinţat Divizionul 418 Distrugătoare, având în compunere cele 4 nave sub numele tactic D11 - Mărăşti, D12 - Mărăşeşti, D21 – Regele Ferdinand, D22 – Regina Maria, dislocate în portul Constanţa.
- Activitatea la bordul distrugătoarelor s-a desfăşurat până în aprilie 1961 când a început acţiunea de tăiere a acestora şi a altor nave ale Marinei Militare Române.
Comandanţi ai distrugătorului Regele Ferdinand

Nr.
crt.
Grd. Nume şi prenume Data numirii Data numirii în altă funcţie
1. Cdor Gheorghiu A. Alexandru-Preşedinte al comisiunei de recepţie 28.07.1930  
2. Cpt.cdor Georgescu E. Ioan 1.04.1931 1.07.1931
3. Cpt.cdor Dragalina I. Virgiliu 1.04.1932 4.05.1932
4. Cpt.cdor Pantelli Gh. Gheorghe 1.06.1932 1.04.1933
5. Cpt.cdor Zlatian P. Paul 1.04.1933 12.08.1934
6. Cpt.cdor Constantinescu V. Mihail 1.04.1934 1.04.1935
7. Cpt.cdor Drăghicescu A. Ferdinand 1.04.1935 1.12.1936
8. Cpt.cdor Petre P. Vasile 4.09.1936 1.10.1936
9. Cpt.cdor Iacomi C. Dorin 1.04.1936 1.10.1936
10. Cpt.cdor Vlădescu C. Constantin 1.10.1936 1.10.1937
11. Cpt.cdor Bălan I. Iacob 1.10.1937 1.10.1938
12. Cpt.cdor Bardescu A. Nicolae 1.10.1938 1.10.1939
13. Cpt.cdor Diaconescu I. Paul 1.04.1940 1.04.1941
14. Cpt.cdor Isvoranu I. Tudor 1.04.1941 20.09.1941
15. Cpt.cdor Gherghel I. Arpad 1.04.1942 12.04.1943
16. Lt.cdor Bujoreanu V. Florin 1.04.1943 1.04.1944
17. Lt.cdor Samson V. Titus 7.04.1944 1.10.1944
18. Cpt.cdor Cocioc Mihail Constantinescu    
19. Cpt.lt Drăghici C.Virgil 1956  

    HSM Coventry

- Fregată tip 22 (Batch 2) construită de şantierul Swan Hunter din Anglia
- Operaţiunile de construcţie a navei au demarat în anul 1984
- Lansată la apă în aprilie 1986, când a şi fost încadrată cu echipaj
- A intrat în serviciu în octombrie 1988, cu numărul de bordaj F98
- A fost angajată efectiv în serviciul Royal Navy, fiind dislocată în numeroase zone, de la Golful Arabic şi Oceanele Atlantic şi Indian până la Marea Mediterană şi Marea Caraibelor, unde, în timpul ultimei sale misiuni, în noiembrie 2001, a jucat un rol decisiv în capturarea unui transport de cocaină, în valoare de 40 milioane de lire. A parcurs 425.776 Mm şi a navigat o durată care depăşeşte 30.000 de ore, ceea ce înseamnă o rată de utilizare pe mare de 25% pe an.
- A fost dislocată în Forţa Royal Navy din Kosovo în anul 1999, iar la sfârşitul aceluiaşi an a continuat să reprezinte contribuţia Marii Britanii la Forţa Navală Atlantică a NATO
- A ieşit din serviciu Royal Navy în ianuarie 2002
- Începând cu anul 2003 a intrat într-un program de regenerare şi modernizare pentru a fi preluată de către Forţele Navale Române

    Fregata Regele Ferdinand


    Prin Hotărârea nr.1423 din 12 decembrie 2002, în temeiul art.107 din Constituţie, al art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice, aprobat cu modificări şi completări prin Legea nr. 212, art.2 lit.f, art.35 alin.1 şi art.37 alin.4 din Legea datoriei publice nr. 81/1999, Guvernul României a aprobat achiziţia de către MApN a două fregate tip 22, disponibilizate de către Marina Regală Britanică şi a etapei I de regenerare şi modernizare a acestora, prin negociere cu o singură sursă, de la Ministerul Apărării din Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord.
    Prin Dispoziţia Statului Major General numărul B5/S/1609 din 30.07.2003, la 1 septembrie 2003 s-a înfiinţat, în subordinea directă a Comandamentului Operaţional Naval, fregata Regele Ferdinand, prima fregată engleză tip 22, având dislocarea în garnizoana Constanţa.
    La data de 01.05.2004, personalul selecţionat şi pregătit pentru ocuparea posturilor la fregata Regele Ferdinand a fost numit în funcţii, prin ordinele Şefului Statului Major al Forţelor Navale nr. M.O. 46/28.04.2004, M.M. 47/28.04.2004, M.S. 24/28.08.2004, iar pe 01.06.2004 a fost constituit echipajul în locaţia Academiei Navale, respectiv Şcolii de Aplicaţie, în vederea derulării activităţilor de pregătire, operaţionalizare structurală şi luarea în primire a navei.
    Echipajul complet al navei s-a reunit la Portsmouth, la bordul barjei Cornelius Drebell, în perioada 2 - 7 iulie 2004, pentru luarea în primire a navei şi desfăşurarea pregătirii centralizate sub coordonarea echipelor de instructori evaluatori ai BAE SYSTEM şi FOST FLAG OFFICER SEA TRAINING.
    La data de 03.09.2004, în conformitate cu acordul de achiziţie şi planul de activităţi al Comisiei de Acceptanţă a fregatei Regele Ferdinand, au fost semnate documentele de acceptanţă finală a navei, aceasta trecând sub autoritatea statului român, iar marinarii români s-au instalat la bord.
    La 9 septembrie 2004, pe dana Victory Jetty din portul Portsmouth/Marea Britanie, s-a conferit în cadru festiv pavilionul navei. Cu această ocazie navei i s-au acordat numele de Regele Ferdinand şi numărul de bordaj F 221.


    La ceremonia de comisionare au fost prezenţi preşedintele României Ion Iliescu, ministrul Apărării Naţionale Ioan Mircea Paşcu, şeful SMG generalul dr. Mihail Popescu şi Şeful Statului Major al Forţelor Navale, contraamiralul dr. Gheorghe Marin. Partea britanică a fost reprezentată de Lordul Bach of Lutterworth, ministrul pentru înzestrare, viceamiralul James Burnell Nugent, din Royal Navy, Sir Charles Mansfield, preşedintele BAE Systems, reprezentanţi ai Fleet Support Limited şi Rolls Royce.
    A părăsit portul Portsmouth la 26 noiembrie 2004, orele 13.30 şi a acostat în portul Constanţa vineri 10 decembrie 2004, fiind escortată la intrarea în port de două elicoptere şi nave de luptă. A intrat în subordinea Comandamentului Operaţional Naval.
    La data de 01.07.2006, în baza Ordinului Ministrului Apărării Naţionale nr. M.S.28 din 20.02.2006 fregata Regele Ferdinand trece din subordinea Comandamentului Operaţional Naval în subordinea Flotilei 56 Fregate.
    A fost numită nava comandant a portului militar Constanţa, preluând ştafeta de NAVĂ AMIRAL a Forţelor Navale Române.
    În 2005 a fost prima navă românească care a participat la Operaţia NATO (art.5) Active Endeavour.
    În perioada 14-19.11.2008 a efectuat o vizită oficială în Israel, portul Haifa, prima vizită a unei nave româneşti în această ţară.
    La data de 25.11.2008 a primit Emblema de Onoare a Forţelor Navale din partea Şefului Statului Major al Forţelor Navale.
     A obţinut acreditările internaţionale nivel I (2007) şi nivel II (2008) privind interoperabilitatea cu navele Alianţei Nord Atlantice, certificare care permite fregatelor tip 22 să participe alături de navele NATO la toate tipurile de misiuni internaţionale.
    În martie 2007, la bordul fregatei, specialiştii IAR Ghimbav împreună cu militarii Grupului de elicoptere au executat testarea/omologarea elicopterului IAR 330 PUMA Naval.
    În perioada 10-11 noiembrie 2009, în premieră pentru Forţele Navale Române, în cadrul echipajului fregatei Regele Ferdinand a fost încadrat serviciul de luptă aviaţie.
    În perioada 1-30 noiembrie 2010, Fregata 221 a executat în cadrul operaţiei Active Endeavour, misiuni specifice de prevenire şi combatere a terorismului şi a traficului ilegal, alături de alte nave şi forţe aflate sub comandă NATO.

    Nava a fost comandată de următorii ofiţeri:

Gradul Nume şi prenume Perioada
Comandor Dr. LEARSCHI Sorin 01.05.2004-01.06.2006
Comandor SĂVULESCU Marian 01.06.2006-01.05.2009
Comandor PANAIT Mihai 01.08.2009-01.03.2013
Comandor Marinica MUSTATEA 15.03 2013
    Prin Nota Documentară a Serviciului Istoric al Armatei cu nr. A 3471 din 15 iulie 2010, fregata Regele Ferdinand este recunoscută ca şi continuatoare a tradiţiilor distrugătorului Regele Ferdinand, intrat în serviciu la 07.09.1930 (ziua navei).