MARȘUL NAVEI ȘCOALĂ "MIRCEA"
 Corespondențe

10 august, VARNA
  
Ofițerul de relații publice al Navei Școală "Mircea" Mihaela Zabolodni a transmis următoarea corespondență din portul Varna.
  
Ultima escală a marșului, a avut loc la Varna pe data de 7 august și a durat doar două zile. Nava Școală "MIRCEA" a acostat la cheul terminalului de pasageri, unde a fost întâmpinată de atașatul apărării al României la Sofia, locotenent-colonelul Valentin Beianu, maior Ioana Florea din cadrul Biroului Atașatului Apărării, comandorul Boyan Mednikarov locțiitorul comandantului Academiei Navale Nikola Y. Vaptsarov precum și de căpitan Valentina Denceva, ofițerul de legatură.
   În prima zi cadeții noștri, un grup de aproximativ 80 de studenți, au vizitat Academia Navală Nikola Y. Vaptsarov parcurgând un traseu ce a inclus planetariul, laboratoare și simulatoare de navigație și al compartimentului mașini. Chiar din prima zi am avut și vizitatori la bord chiar dacă nu au fost atat de numeroși pe cat ne-am așteptat.
   Pe 8 august, în cea de-a doua zi a escalei cadeții au vizitat Muzeul Marinei situat pe faleza orașului. Din expunerea făcută de ghidul muzeului am aflat că actuala clădire, veche și de dimensiuni relativ reduse nu mai este adecvată și se v-a muta în curand într-un nou sediu care să poată pune în valoare bogatul patrimoniu existent.
   În ultima seară la bord s-a aflat și o echipă de filmare de la un cunoscut post de televiziune din țară, aflată într-un itinerariu nautic de vacanță, care a realizat un reportaj despre prezența navei școală "Mircea" la Varna.
   Am părăsit Varna pe 9 august cu nostalgia ultimei escale și a apropiatului sfârșit al marșului de care ne mai despărțeau doar câteva ore. Cu doar o zi înainte de intrarea în portul Constanța comandorul Dinu Sorin Pamparău a ordonat o urcare în arborada pentru ultima navigație cu vele a marșului și, în egală măsură, pentru domnia sa, deoarece pe 10 august a coborat pentru ultima oara schela bordului trecând în rezervă după aproape un sfert de secol petrecut la navă.
 

6 august, în drum spre Varna
   Ofițerul de relații publice al Navei Școală "Mircea" Mihaela Zabolodni a transmis următoarea corespondență de pe nava școală Mircea.
  
A fost o zi dedicată curățeniei generale pe navă. Este o activitate care a intrat în rutina echipajului și a cadeților și asumată ca atare. Imaginea superbă a velierului nostru, așa cum o cunoaștem din fotografii sau din realitate, admirată de vizitatorii de pretutindeni, este rezultatul muncii permanente a echipajului și a cadeților deoarece la acest tip de navă munca nu se termină niciodată. Luni, 7 august, NS Mircea va acosta în portul Varna, pentru cele două zile de escală programul anunțându-se destul de încărcat.

5 august, în drum spre Varna

   Ofițerul de relații publice al Navei Școală "Mircea" Mihaela Zabolodni a transmis următoarea corespondență de pe nava școală Mircea.
   După două zile de examene, în după amiaza zilei de sâmbătă a apărut și un moment de relaxare, așteptat și anunțat: botezul marinăresc la care a participat tot echipajul. Adunați la puntea centru au aclamat sosirea zeului Neptun (interpretat, cu talent de altfel, de maistrul militar clasa 1 Georgel Ilina) și a nimfelor sale (întruchipate de mac-ii Laurențiu Saraiev, Radu Diță și Ionuț Miron, în costumația adecvată aflată în dotarea bordului) care a dat citire mesajului tradițional.
   A urmat „botezarea” tuturor celor care nu au putut face dovada că au trecut prin acest ritual. Ritual destul de aspru (deșii unii susțineau că este prea „soft”) care a inclus „spumarea” feței cu apă cu detergent, bărbieritul cu ajutorul unui cuțit de lemn și „clătirea” cu jeturi puternice de apă de mare aruncate cu generozitate – și putere – din găleți și furtunul de incendiu. Totul în uralele și fluierăturile de încurajare ale colegilor pentru „candidații” mai timizi.
   Comandorul Dinu Sorin Pamparău a avut grijă personal ca nimeni dintre cei care îndeplineau condițiile să nu se sustragă „botezului”. Așa că nu au scăpat nici instructorii, nici comandanții de subunități (spre bucuria cadeților), nici medicul marșului, ofițerul cu relațiile publice (fără discriminări față de sexul slab), cei care proveneau de la alte unități și nici chiar presa militară (aparatura foto-video a scăpat uscată). A urmat tradiționalul cocktail din apă de mare și rom oferit de comandantul navei, comandorul Dinu Sorin Pamparău și conferirea „diplomelor” originale, semnate de comandantul navei care vor dovedi tuturor că au fost „botezați” la bord. După nici o jumătate de oră cadeții erau însă din nou pe vergi pentru strângerea velelor.

4 august, în drum spre Varna
   Ofițerul de relații publice al Navei Școală "Mircea" Mihaela Zabolodni a transmis următoarea corespondență de pe nava școală Mircea.
  
După patru zile de escală la Samsun, NS Mircea a părăsit în dimineața zilei de 4 august vechiul Amisos (denumirea antică a actualului oraș Samsun) punând cap compas pe Varna, ultima escală a velierului școală al Academiei Navale „Mircea cel Bătrân”.
   Următoarele două zile au fost „exploatate” din plin, atât în ceea ce privește navigația cu vele – deoarece s-a navigat cu vele aproape zi lumină, velele fiind strânse la lumina reflectoarelor - dar și pentru că în aceste zile cadeții bordului au susținut examenele pentru practica la bordul NS Mircea.
   Astfel că în aceste zile am avut ocazia să vedem, în cele mai neașteptate colțuri ale navei, cadeți cu centura de siguranță pe ei (pe timpul navigației cu vele cadeții și echipajul poartă în permanență centura pentru a putea interveni rapid la strângerea velelor) care încercau să recupereze sau să-și consolideze cunoștințele, fie că studiau schemele motoarelor navei, repetau nodurile marinărești sau își puneau la punct caietele de practică. Examenele au început imediat după ieșirea în larg și s-au desfășurat separat pentru elevii Școlii Militare de Maiștri a Forțelor Navale și pentru studenții Academiei Navale „Mircea cel Bătrân”.
   Studenții au susținut examenul pe teugă cu căpitan-comandorul Daniel Dia, șeful practicii de la bord, în timp ce la elevi examinările au avut loc la puntea centru. Prima notă, atât pentru studenți cât și pentru elevi au acordat-o șefii de far (catargele navei) pentru lucrul în arboradă și pentru întreaga perioadă de la bord. La studenți a doua notă a fost obținută la examen în timp ce a treia notă a fost acordată de ofițerii bordului, mai exact de locotenent-comandorul Constantin Herciu, ofițerul cu navigația, în urma unor examinări riguroase. Pentru clasa de electromecanici, pe lângă examenul susținut cu locotenent-comandorul Valentin Oncica, a contat și cea acordată de maistrul militar principal Marin Păun, ajutorul șefului mecanic, care a dorit să verifice dacă studenții cunoșteau labirintul instalațiilor, vanelor sau conductelor și pompelor din sala mașini.
  
Pentru elevi, prima probă a fost cea de prezentare a lucrărilor de matelotaj, realizate în echipe de câte doi, fiecare grupă fiind coordonată de un maistru militar cu experiență. În fața unei comisii exigente, care l-a avut în componență și pe locotenent-comandorul Gabriel Moise, ofițerul secund, dar și pe maistrul militar principal Mihai Geantău sau pe maistrul militar clasa 1 Sorin Gâdea, elevii s-au descurcat rezonabil, multe dintre lucrări fiind reținute pentru a fi prezentate la Ziua Porților Deschise. Proba cea mai dificilă a fost cea a examenului cu bilete de examen, fiecare cu trei subiecte – elevii trebuind să dovedească că sunt stăpâni pe cunoștințele despre navă și instalații, noduri marinărești și semnale cu sifleea și soneria. Nu au lipsit emoțiile, unii s-au descurcat mai bine dar, la final, toți au promovat, nota finală rezultând din media celor trei probe. După cum ne-au declarat instructorii și comandanții de subunități, cadeții s-au prezentat bine la examen, mai ales dacă avem în vedere timpul redus pe care l-au avut la dispoziție.

31 Iulie 2006, Samsun
  
Ofițerul de relații publice al Navei Școală "Mircea" Mihaela Zabolodni a transmis următoarea corespondență din portul Samsun.
  
Luni, 31 iulie 2006, la ora 9.30 dimineața, N.S. Mircea a acostat in portul SAMSUN. Samsun este situat în Nordul Turciei, între două delte fluviale care se varsă în Marea Neagră, respectiv cele ale Râului Roșu și Râului Verde. Orașul este așezat într-o zonă muntoasă și de podișuri. Punctul de maximă altitudine îl reprezintă Akdağ, 2062 m. Locația naturală foarte atrăgătoare a făcut ca zona să aibă o istorie și o mitologie aparte.
   Astăzi orașul cu o populație de peste 400.000 de persoane este un foarte dinamic centru comercial și cel mai important port turcesc la Marea Neagră.
   Este capitala provinciei turcești cu același nume. Zona reprezintă și o importantă destinație turistică prin istoria și cultura sa, dar și prin atracțiile naturale, băile termale și facilitățile de petrecere a timpului liber.
   Din păcate si de această dată N.S. Mircea a fost acostată la un terminal portuar industrial, la cca. 2 km de oraș, ceea ce a afectat vizitarea velierului romanesc in primele zile. Aflându-se într-o zonă economică liberă cu statut special accesul vizitatorilor a fost practic blocat.
   Pe dană ne așteptau, alături de reprezentanții firmei de agenturare, ofițerul de legătură turc și reprezentanții gărzii de coasta turce (în Samsun nu există o bază navală militară ci doar una a gărzii de coastă).
   Contrar aparențelor, escala în Samsun s-a dovedit a fi cea mai benefică pentru cadeții și echipajul N.S. Mircea datorită programului excelent organizat și oferit de partea turcă prin numeroase activități oficiale și de petrecerea timpului liber. Chiar in prima zi au avut loc întâlniri cu oficialitățile locale ale orașului, respective la sediul Guvernatorului provinciei Samsun unde, comanda navei a fost primită de domnul Mustafa INGENC, viceguvernator (care pe parcursul escalei s-a dovedit a fi un adevărat prieten al nostru), urmată de vizita la Primărie si la comandantul garnizoanei Samsun, general cu două stele, Nagi BESTEPE. Au urmat vizita de răspuns a oficialităților la bordul N.S. Mircea, precum si prima zi de vizită pentru echipaj în oraș. Seara s-a încheiat cu o cină oficială oferită de viceguvernatorul Mustafa INGENC, la hotelul Poliției la care au fost invitați să participe 30 de membrii ai bordului, inclusiv membrii ai echipajului precum și cadeții români și turci.
   A doua zi a escalei, 1 august a debutat, cu un program de vizite culturale și turistice (asigurat integral de către partea turcă, inclusiv transportul cu două autocare etajate ceea ce practic a asigurat participarea majorității membrilor echipajului și a cadeților), care a inclus vizitarea Muzeului Arheologic din localitate, Muzeul Ataturk precum și a navei muzeu Bandirma, deschisă ca muzeu în anul 2001 (este nava pe care Ataturk a cumpărat-o cu cei 18 camarazi de luptă și cu care a venit în Samsun pe 19 Mai 1919 de un a pornit lupta de eliberare a Turciei). În același complex se află și monumentul Luptei Naționale. În Turcia există un adevărat cult pentru Ataturk (Mustafa KEMAL) considerat “părintele națiunii” și Samsun ocupă un loc privilegiat în istoria Turciei, în fiecare an pe data de 19 Mai având loc un festival în care este celebrată Ziua Tinereții și Sportului.
   Pentru a doua zi, consecutiv 30 de invitați de la bordul N.S. Mircea , în aceeași componență ca și seara trecută, au onorat cina oficială Primarul orașului SAMSUN, într-o locație superbă, partea nouă a orașului.
   În a treia zi, pe 2 august, a continuat programul de vizite culturale și turistice pentru cadeți și membrii echipajului. Pentru început a fost vizitat situl arheologic al vechiului Samsun (în antichitate a purtat numele de Amisos), a continuat cu un tur extins al orașului (spre bucuria cadeților care au putut admira de la etajul superior al autobuzelor etajate descoperite, frumusețile orașului) și s-a încheiat cu o escală în partea nouă a orașului Atatun, o adevărată stațiune estivală în dezvoltare unde cadeții au avut posibilitatea de a face plajă și baie în mare. Am insistat asupra acestui aspect deoarece este pentru prima oară în marșul N.S. Mircea din Marea Neagră când gazdele au oferit un program complet de petrecere a timpului liber și de vizitare pentru cadeții și echipajul bordului. Ca o dovadă a considerației gazdelor față de vizita N.S. Mircea stau mărturie și invitațiile primite și onorate din partea primăriilor localităților care fac parte din orașul Samsun, CACIK si ATAKUM În cele două întrevederi au fost făcute informări reciproce despre N.S. Mircea, cadeți, marșul de instrucție, din partea gazdelor aflând informații interesante despre potențialul turistic și economic al zonei.
   Seara s-a încheiat cu un cocktail oferit de comanda navei, comandorul Mircea Rusmănică, comandantul marșului și comandorul Dinu-Sorin Pamparău, comandantul N.S. Mircea, unde partea română a mulțumit gazdelor pentru tot ceea ce au făcut pe perioada escalei la Samsun.
   Cu această ocazie ofițerul de legătură turc ne-a pus la dispoziție și presa turcă a ultimilor zile, ziarele locale și centrale, care au acordat spații ample vizitei N.S. Mircea la Samsun. Totodată au fost soluționate și micile “bariere birocratice” astfel încât mâine ne așteptăm la un flux deosebit de vizitatori.

25 iulie 2006

   Ofițerul de relații publice al Navei Școală "Mircea" Mihaela Zabolodni a transmis următoarea corespondență din portul ucrainian Odessa.
    Dimineață, comanda navei împreună cu un pluton de cadeți și cu întreg personalul Consulatului General al României la Odessa, au participat la un ceremonial militar în parcul central SHEVCENKO, la monumentul marinarului necunoscut.
    După amiză și seara au fost mai puțin obișnuite pentru membrii echipajului N.S. Mircea, datorită faptului că la bord s-a oficiat o cununie civilă de către doamna consul general, Cerasela NICOLAS. Este vorba de domnul Teodor LESNIC din Tulcea, care s-a căsătorit cu doamna Lyubova BAUCH, și care a insistat – iar consulatul general a facilitat – ca ceremonia să se desfășoare la bordul N.S. Mircea, pământ românesc. A fost o ceremonie scurtă dar emoționantă, mirii fiind felicitați chiar de comandantul navei, comandorul Sorin-Dinu PAMPARĂU, care le-a oferit și un cadou simbolic, o timonă realizată din saulă pe un frumos postament. Ceremonia a fost urmată de un impresionant spectacol susținut de ansamblul folcloric "Dor Basarabean" la puntea centru. Spectacolul, condus de domnul Anatol Popescu a inclus recitaluri și dansuri populare susținute atât de adulți, dar mai ales de copii de vârste mici, care a entuziasmat asistența de la bord dar care a polarizat și interesul turiștilor de pe esplanada gării maritime care s-au adunat în număr mare să privească desfășurarea de muzică populară și spirit autentic românesc. Seara s-a încheiat cu un minicocktail la bord care a reunit toți protagoniștii zilei.
   Vizita NS Mircea a stârnit interesul presei din Odessa, atât la acostare dar mai ales în ultima zi atunci când comandorul Mircea RUSMĂNICĂ și doamna Cerasela NICOLAS, consul general, au acordat interviuri. Mai multe echipe de televiziuni au fost la bord pentru a realiza reportaje despre navă, cununia civilă și spectacolul folkloric.
   Am părăsit Odessa în dimineața zilei de 26 iulie cu destinația Constanța pentru o scurtă escală tehnică de numai 4 ore. Escala marchează încheierea primei părți a marșului, următoarea destinație fiind portul SAMSUN din Turcia.

24 iulie 2006
   Ofițerul de relații publice al Navei Școală "Mircea" Mihaela Zabolodni a transmis următoarea corespondență din portul ucrainian Odessa.
   Începând cu ora 11, însoțiți de viceconsulul Marin SEGAU, studenții Academiei Navale “Mircea cel Bătrân” au vizitat Academia Maritimă Națională Odessa, una dintre cele mai prestigioase instituții de învățământ superior din Ucraina. În prezent, academia are o filială la Izmail și una la Azov, are peste 7000 de cursanți și studenți, anual absolvind cursurile aproximativ 1000 de specialiști. Delegația, condusă de Comandorul Dinu-Sorin PAMPARĂU, a fost primită de către rectorul instituției M.V. MIYUSOV care a făcut o prezentare generală urmată de vizitarea laboratoarelor și a celorlalte spații destinate învățământului. După amiază a fost rândul elevilor Școlii Militare de Maiștri a Forțelor Navale "Amiral Ion Murgescu" să viziteze Colegiul Maritim "A.I. MARINESCO" care pregătește specialiști în domeniile navigație, exploatarea instalațiilor energetice navale, organizarea transporturilor și transbordărilor maritime. Scopul acestor vizite este ca studenții și elevii români să poată constata calitatea și diferențele bazei materiale și a structurii de învățământ ce există între instituțiile vizitate.

23 iulie 2006
   Ofițerul de relații publice al Navei Școală "Mircea" Mihaela Zabolodni a transmis următoarea corespondență din portul ucrainian Odessa.
   În jurul orei 9.30 dimineața N.S. Mircea efectua manevra de acostare la cheul gării maritime din Odessa. Pe cheu ne așteptau membrii Consulatului general al României la Odessa, inclusiv doamna Cerasela NICOLAS, consulul general, alături lt.col. Radu Filip, atașatul militar al României la Kiev, care a fost alături de noi și la Sevastopol.
   Odessa, orașul fondat acum două secole este considerat unul dintre cele mai importante centre industriale, culturale, istorice și mai ales turistice din Ucraina. Cel mai important câștig pentru nava școală Mircea l-a constituit acostarea la cheul gării maritime, o construcție grandioasă de dimensiuni impresionante care se află în partea inferioară a celebrelor scări POTEMKIN, complex architectural care se înscrie perfect în panorama portului și a golfului. Lungimea cheului de peste un kilometru colectează fluxul permanent de turiști și vizitatori, iar N.S. Mircea s-a aflat chiar în mijlocul acestora. A rezultat un aflux neobișnuit de vizitatori, aproape 2000 pentru cele trei zile de escală.
   Chiar în prima zi comanda navei, împreună cu conducerea Consulatului General al României, au depus coroane de flori la cimitirul memorial PROMYSLENNAIA, unde sunt înmormântați 770 de militari străini decedați în lagărul de prizonieri sau în spitalul militar special din zonă în perioada 1945-1951. Printre ei se afla și 17 români. A urmat tradiționala competiție de fotbal, susținută în fața echipei Academiei Maritime Naționale Odessa, o echipă, cum aveam să aflăm mai târziu, aproape profesionistă. Chiar dacă meciul s-a terminat cu un scor asemănător meciului de rugby, în defavoarea noastră, băieții noștrii au făcut o figură frumoasă, iar la final galeriile au fraternizat. Am remarcat printre susținătorii noștrii și pe doamna Alina NICULESCU, viceconsul împreună cu un mic grup de români. Spre deosebire de Sevastopol, întregul program de la Odessa a fost organizat de către Consulatul General, cu efecte pozitive în derularea activităților.

22 iulie 2006
   Ofițerul de relații publice al Navei Școală "Mircea" Mihaela Zabolodni a transmis următoarea corespondență de pe nava școală Mircea.
   A doua zi după plecarea din Sevastopol, sâmbătă 22 iulie, la bordul N.S. Mircea s-a mai înregistrat o premiră în rândul cadeților. A fost una din multele premiere pentru această serie de cadeți de la bord care învață ABC-ul marinăriei dar nu și pentru echipaj care a instruit mai multe serii de cadeți. Mai exact, este prima navigație cu vele din acest marș. După ce în ziua anterioară se executase numeroase urcări în arboradă și exerciții de desfășurare și strângere a velelor, a venit și momentul în care nava a navigat timp de aproape două ore doar cu ajutorul velelor atingând o viteză de aproximativ 5 noduri. Poate fi considerat o performanță datorită faptului că marșul este foarte scurt iar timpul rezervat instrucției specifice unui velier este redus.

19 iulie 2006
   SEVASTOPOL
   La primele ore ale dimineții ne aflăm deja la intrarea în portul Sevastopol în așteptarea pilotului și a ofițerului de legătură. Chiar privit de pe mare Sevastopolul impresionează prin dimensiunile sale. Cu o suprafață considerabilă, acesta este format de fapt din trei orașe: Sevastopol, Inkerman și Balaklava. Însotiți de remorchere am acostat la dana 122 a golfului Sevastopol aproape de gara orașului. Pe cheu eram așteptați de locotenent colonelul Radu Filip, atașatul militar al României la Kiev și soția sa și comandorul Yuriy SUCHILIN locțiitorul Șefului Statului Major al Forțelor Navale Ucrainiene, pe probleme de relații internaționale. În scurt timp a urmat vizita la sediul Statului Major al Forțelor Navale Ucrainiene a comandorilor Mircea RUSMĂNICĂ, comandantul marșului și Dinu-Sorin PAMPARĂU comandantul N.S. Mircea unde au fost primiți de contraamiralul de flotillă Viktor MAXIMOV, locțiitorul Șefului Statului Major al Forțelor Navale Ucrainiene. Programul oficial al zilei s-a încheiat cu o cină oferită de gazde. Pentru cadeți și echipajul navei a urmat primele ore petrecute în Sevastopol, un oraș frumos cu peste 2000 de monumente istorice, cvasitotalitatea lor fiind dedicate războiului Crimeii și celui de-al doilea război mondial.
   Cea de a doua zi a escalei la Sevastopol a debutat sub semnul unei ceremonii simple dar emoționante. Comandorul Dinu-Sorin PAMPARĂU a împlinit în această zi, de 19 iulie, 55 de ani, vârstă la care cadrele militare trec în rezervă, de fapt, acesta este ultimul marș la care comandorul Dinu-Sorin PAMPARAU se află la comanda navei. Momentul a fost emoționant deoarece comandorul a fost felicitat, în fața întregului echipaj și a cadeților adunați la puntea centru, de către comandorul Mircea RUSMĂNICĂ, care a dat citire mesajul transmis din țară de către comandantul Academiei Navale "Mircea cel Bătrân", comandor Cristea CUCOȘEL, dar care a ținut să-l felicite și din partea Centrului de Scafandri. Evident, nu au lipsit felicitările și urările de sănătate din partea echipajului transmise prin cuvintele secundului navei locotenent comandor Gabriel MOISE. Deasemenea, a fost și ziua în care au avut loc meciurile de fotbal pe care echipele formate din studenții Academiei Navale "Mircea cel Bătrân" și elevii Școlii Militare de Maiștri a Forțelor Navale "Amiral Ion Murgescu" le-au susținut cu omologii lor la baza sportivă a Institutului Naval din Sevastopol "P.S.NAHIMOV". Spre deosebire de Novorossisk, meciurile au fost echilibrate, studenții români câștigând cu scorul 2-0 în timp ce elevii au pierdut la o diferență de trei goluri. A fost și prima zi în care nava a putut fi vizitată de către public. Din păcate, locația navei, undeva la capătul golfului Sevastopol cu dificultăți evidente de acces pentru vizitatori a condus la un număr redus de vizitatori.
   Evenimentul cel mai important al celei de-a treia zile a escalei de la Sevastopol a fost reprezentat de vizita unei delegații formate din 25 de cadeți și 5 ofițeri, condusă de căpitanul comandor Daniel DIA, șeful practicii de la bord, la Institutul Naval "P.S. NAHIMOV". După o prezentare generală a instituției, făcută de comandorul Valeriy LUBSKIY, locțiitorul comandantului pe probleme de învățământ a urmat vizitarea laboratoarelor și sălilor de clasă, a simulatorului de navigație, a spațiilor de cazare, bazei de pregătire marinărească precum și a poligonului de vitalitate. Institutul Naval din Sevastopol a fost înființat în anul 1937, iar în prezent are atât facultăți de marină militară cât și de comercială, inclusiv o școală militară de maiștri. Deși este întins pe o suprafață de 37 de hectare cu nu mai puțin de 65 de pavilioane Institutul se confruntă cu problemele inerente economiei de piață și concurenței celorlate instituții de învățământ de profil din Ucraina.

14 iulie 2006

    Ofițerul de relații publice al Navei Școală "Mircea" Mihaela Zabolodni a transmis următoarea corespondență din portul rusesc Novorossisk.
    La primele ore ale dimineții ne aflăm la intrarea în golful Novorossisk (Tsemesskaia) de unde am fost preluați de o navă a Gărzii de Coastă ruse care ne-a însotit până în port. Novorossisk, situat în regiunea Krasnodar, este cel mai important port al Rusiei la Marea Neagră pe unde se derulează 50% din exporturile de tiței ale Federației Ruse, tot de aici exportându-se cherestea, cărbune, cereale și ciment. Portul Novorossisk reprezintă legătura Rusiei cu Asia, Orientul Mijlociu, Africa, zona Mediteraneană și America de Sud. Economia orașului este susținută de patru fabrici de ciment, companii care se ocupă cu repararea navelor, cu producția de componente pentru tractoare, garnituri și chiar vin. Unul dintre vinurile cele mai bune ale Rusiei este obținut din culturile de viță-de-vie din satul din vecinătate, Abrau-Dyurso.
    Cu o populație de 300.000 de locuitori, Novorossiysk este portul principal pentru flota de nave de pescuit și pentru Compania de Shipping Novoship, ce operează în special tancuri și nave de transport prin toată lumea.
    În 1942 orașul a fost ocupat de Wehrmacht, însă o unitate formată din marinari sovietici a apărat partea strategică a orașului timp de 225 de zile, pînă când acesta a fost eliberat de către Armata Roșie, pe 16 septembrie 1943. Apărarea a rezultat în păstrarea golfului, ceea ce i-a împiedicat pe germani să folosescă portul pentru încărcarea propriilor nave. Orașului Novorossiysk i-a fost acordat titlul de Oraș Erou în 1973.
    Pe cheu ne așteptau oficialitățile, atât cele locale cât și reprezentanții diplomatici ai României. Este vorba de consulul român de la Rostov pe Don, domnul Corneliu Ionescu și atașatul militar al României la Moscova, colonelul Lucian Marius Ivanov. Întâmpinați după tradiția locală, cu pâine și sare, oferite de o domnișoară îmbrăcată în costum tradițional – aproape identică la înfățișare și port cu binecunoscutele păpuși tradiționale rusești, Matrioska – escala noastră la Novorossisk a debutat sub semnul generozității și căldurii gazdelor noastre. Prima zi a fost rezervată primirilor și vizitelor oficiale efectuate de comandorii Mircea Rusmănică și Dinu Sorin Pamparău, însoțiți de Mihaela Zabolodni, ofițerul de relații publice al navei, la Primăria orașului și la comandantul portului Novorossisk.
    A urmat vizita protocolară de răspuns la bordul navei școală Mircea a gazdelor. Au participat Andrei Fonazev Vladumizovich, viceprimarul orașului Novorossisk, contraamiralul de flotilă Mencailo Serghei Ivanovich, locțiitorul comandantului portului precum și reprezentanții diplomatici români. Vizita a fost una extrem de cordială, prelungindu-se mai bine de trei ore. Prilejul a fost exploatat de consulul român din Rostov pe Don, aflat la prima întâlnire la un asemenea nivel cu reprezentanții administrației locale, pentru a stabili relații mai strânse cu autoritățile din Novorossisk, oraș aflat în jurisdicția consulatului român de la Rostov pe Don.
    La sugestia gazdelor, cadeții, îmbrăcați în uniforme albe, au părăsit bordul pentru a vizita orașul. Ideea s-a dovedit benefică, uniformele albe ale cadeților stârnind interesul și curiozitatea localnicilor dornici să afle cât mai multe despre velierul școală românesc. Chiar de la sosire, la cheul Gării Maritime, turiștii și localnicii s-au adunat în număr mare pentru a vizita nava școală. Din păcate, ne-am aflat dincolo de grilajul metalic care separă zona administrativă a vămii de oraș, astfel încât nu au putut-o face decât în timpul programului stabilit.
    A doua zi a escalei a fost una deosebit de solicitantă atât pentru echipaj cât și pentru cadeți. La ora locală 10 (ora 9 a României) s-au depus coroane de flori la Monumentul „Focul Veșnic” (sau, cum mai este denumit, Postul numărul 1), ridicat în memoria eroilor sovietici căzuți în cel de-al doilea război mondial, aflat în centrul orașului, în imediata vecinătate a portului. La ceremonie a participat un pluton de cadeți format din studenți ai Academiei Navale Mircea cel Bătrân și elevi ai Școlii de Maiștri Militari a Forțelor Navale „Amiral Ion Murgescu”. Depunerea de coroane a fost condusă de veteranul de război Vitali Lesic, cetățean de onoare al orașului Novorossisk, șeful Postului numărul 1, funcție încărcată de onoare și responsabilitate, prezent la toate ceremoniile desfășurate aici, misiune de care se achită și în prezent, la vârsta de 89 de ani. Dacă la sosire vremea a fost însorită, a doua zi a plouat aproape tot timpul, chiar pe timpul desfășurării ceremoniei declanșându-se o ploaie torențială, fapt care nu a impiedicat continuarea ceremonialului.
    A urmat vizitarea Academiei Navale de Stat „Feodor Feodorovich Usacov”. Sub conducerea lui Serghei Ivanovici Kondratov, deputat în parlamentul local, instituția a cunoscut o dezvoltare fără precedent. S-au vizitat muzeul Academiei, locul unde a fost susținută și prezentarea instituției, laboratoare, săli de cursuri, simulatorul de navigație, sala de festivități (impresionantă și care poate rivaliza cu orice sală de concerte din marile orașe) precum și vizionarea filmului de prezentare a Academiei, realizat cu ocazia împlinirii a 30 de ani de la înființarea instituției, într-unul din cele șapte amfiteatre refăcute intergal anul trecut.
    Precizăm că Academia pregătește 5000 de studenți (din care 800 de fete), în special pentru petroliere aici existând însă și facultăți de exploatare portuară, ecologie (inclusiv cursuri IMO sau pentru ofițerii de rezervă). În imediata vecinătate se află Ansamblul monumental Malaia Zimlea (în traducere „Pământul Mic”, ridicat în memoria soldaților sovietici care au luptat aici, debarcați dinspre mare și rezistand in capul de pod 220 de zile) pentru eliberarea orașului Novorossisk. Aici a luptat și Leonid Ilici Brejnev care, a evocat faptele de atunci într-o carte tipărită ulterior. Am insistat asupra subiectului deoarece Novorossiskul este inconjurat de foarte multe monumente ridicate in memoria luptelor de atunci iar localnicii cinstesc, din convingere și nu formal, memoria lor (chiar și miresele, în ziua nunții, depun flori la monumentele respective).
    S-a disputat chiar și un meci de fotbal, în sală deoarece ploua în continuare, între echipa cadeților de la bordul NS Mircea și cea a Academiei Navale de Stat, pierdut, este adevărat, de ai noștri la patru goluri diferență. Revanșa ne-am luat-o, prin prezența impecabilă a cadeților nostri pe străzile Novorossiskului cât și prin coada formată de turiști și localnici la schela navei pentru vizitarea velierului. Ploaia care nu a încetat toată ziua nu a impiedicat fluxul de vizitatori interesați de navă și echipaj. Departe de recordurile stabilite în escalele transatlantice, cele câteva sute de vizitatori au fost limitați mai degrabă de gardurile metalice și securitatea portuară, vizita efectuându-se doar în grupuri reduse escortate de politiști militari.
    Interesul față de nava școală Mircea s-a manifestat și din partea mass-mediei locale, o echipă a televiziunii Nova Rossia, realizând, chiar și pe ploaie, un reportaj la bord pentru știrile locale, pe timpul vizitării navei de către localnici. Acostați chiar în pupa distrugătorului muzeu Mihail Kutuzov, obiectivul nu a fost ratat de cadeții și echipajul navei (fiind inclus chiar în programul zilei). Cele două zile de escală, dense în activități și evenimente, au luat sfârșit duminică, 16 iulie, când am părăsit Novorossiskul cu destinația Sevastopol, unde vom acosta pe data de 18 iulie.

13 iulie 2006
    Ofițerul de relații publice al Navei Școală "Mircea" Mihaela Zabolodni a transmis următoarea corespondență de pe nava școală Mircea.
    Cu o zi înainte de fiecare escală, la bord se execută program de curățenie, „lustruindu-se” toată nava. Cea mai cunoscută și în egală măsură, dificilă operație este bricuirea punții, adică curățarea cu nisip și apă a tuturor punților navei, efectuată de cadeți sub supravegherea membrilor echipajului. Operațiunea a fost urmată de furbișarea (lustruirea) tuturor obiectelor din alamă de la bord (și nu sunt puține!) Proaspăt ieșită din șantier, nava școală Mircea nu a avut nevoie și de curățarea exterioară a bordajului. Datorita caldurii excesive, comandantul navei a permis scăldatul în mare liberă. Organizat dupa toate regulile, cu bombardul la apă, scafandri de siguranta la prova și pupa, înotatori de serviciu la bord, scăldatul a constituit bucuria întregului echipaj. După prânz a avut loc pregătirea echipajului și a cadeților pentru zilele de permisie care urmează la Novorossisk. Pentru cadeți au urmat câteva ore de pregătire a ținutelor, activitate ce s-a dovedit mult mai puțin solicitantă decât lucrul în arboradă. Maine, 14 iulie, de ziua națională a Franței, intrăm în portul Novorossisk, prima escală a marșului.

12 iulie 2006
    Ofițerul de relații publice al Navei Școală "Mircea" Mihaela Zabolodni a transmis următoarea corespondență de pe nava școală Mircea.
    După marșul de noapte a urmat o nouă zi în derivă pentru aceleași operațiuni: continuarea învergării și urcarea în arboradă a cadeților. S-a finalizat învergarea arborelui mare, rămânând pentru săptămâna următoare arborele artimon. La cadeți cel mai semnificativ lucru a fost repartizarea pe roluri în arboradă și pe vergi. La lăsarea serii o altă premieră pentru seria de cadeți de la bord: prima brațare a vergilor, cu poticnelile de rigoare, stângăciile și îmbulzeala primelor încercări. Deja clasica înviorare, a fost înlocuită a doua zi cu aceleași operațiuni de brațare.

11 iulie 2006
    Ofițerul de relații publice al Navei Școală "Mircea" Mihaela Zabolodni a transmis următoarea corespondență de pe nava școală Mircea.
    La ora 7.00 s-a ordonat oprirea motoarelor și nava a rămas în derivă pentru tot restul zilei. O zi grea pentru echipaj care a început învergarea navei, adică ridicarea și fixarea velelor pe vergi. Operațiune laborioasă și dificilă, învergarea, efectuată numai de echipaj, a presupus scoaterea velelor din magazii, aranjarea acestora, ridicarea cu ajutorul cabestanului până la vergă, urmate de fixare și strângere. Sub un soare arzător, după câteva urcări și coborâri și după mai multe ore petrecute pe tapapie (parâma de sub verga pe care se sprijină picioarele celor care lucreaza), oboseala și-a spus cuvântul iar învergarea arborelui centru și artimon a fost lăsată pentru zilele următoare. Cadeții au continuat familiarizarea cu escaladarea și coborarea din arboradă, urcând de data aceasta până la crucetă și într-un ritm mai alert. S-au facut primele „preselecții” și opțiuni din partea șefilor de faruri pentru repartizarea ulterioară pe vergi, în funcție de aptitudini. S-a lucrat chiar separat cu cei care nu țineau ritmul pe un traseu mai ușor la arborele artimon. Totul fără incidente, doar cu zgârieturile și zdreliturile inerente care nu au necesitat însă îngrijiri medicale. Oboseala acumulată în aceste zile de efort fizic intens, îi determină pe studenți să folosească fiecare clipă liberă pentru a se intinde la umbră, în prova navei, pe teugă.

10 iulie 2006
    Ofițerul de relații publice al Navei Școală "Mircea" Mihaela Zabolodni a transmis următoarea corespondență de pe nava școală Mircea.
    Nava Școală Mircea a plecat într-un nou marș de instrucție și reprezentare luni 10 iulie din portul militar Constanța. Prezența rudelor și prietenilor cadeților dar și a membrilor echipajului pe pupa fregatei Regina Maria, pe de o parte, a eliberat cheul pentru fanfara și militarii Forțelor Navale, îmbrăcați impecabil în ținute albe, iar pe de altă parte le-a permis vizitatorilor săa admire un timp mai îndelungat rondoul larg efectuat de velierul romanesc la părăsirea cheului.
    Dar pentru cei de la bord tristețea despărțirii a fost repede înlocuită de efectele produse de marea zburlită. Chiar de la ieșirea din radă, velierul școală a fost întâmpinat de o mare de gradul 3-4, cu berbeci a căror spumă ajungea uneori până pe dunetă. Om cu bogată experiență a mării, comandantul navei, comandorul Dinu Sorin Pamparau a ordonat, la sfârșitul zilei, prima urcare în arboradă. Efectul a fost cel scontat, emoțiile primei ascensiuni anulând, aproape în totalitate, efectul răului de mare. Evenimentul – pentru că în viața cadeților prima ascensiune chiar este un eveniment – a fost precedat de un instructaj la puntea centru cu toți cadeții, instructaj condus de comandantul navei, asistat de ofițerul cu manevra velelor, locotenentul Gabriel Crețu și cei doi șefi de far, prova și pupa (a se citi catargul sau arborele prova și centru-pupa și asta doar pentru a nu vă încurca cu denumirile utilizate la navă de, trinchet, arborele mare sau artimon) maistrul militar principal Ioan Stoiean si maistrul militar clasa I Adrian Talmaciu. Odată stabilite regulile de bază ale lucrului în arboradă, de la baza sarturilor, primii studenți ai Academiei navale „Mircea cel Bătrân” și elevi ai Școlii de Maiștri a Forțelor Navale „Amiral Ion Murgescu”, au început, în grupe de câte patru, ascensiunea din babord până în gabie urmată de coborarea prin tribord. Fie că au urcat în arborele trinchet, cum a fost cazul studenților, sau pe arborele centru, pentru elevi, emotiile au fost diferite. Majoritatea cadeților l-au caracterizat scurt: „adrenalină curată”. Unii au urcat mai repede și corect, alții au rămas în urmă. Surprinzator, după cum ne-a declarat maistrul militar clasa a III-a Romeo Pascu, unul din membrii echipajului care a supervizat din arboradă activitatea cadeților, la sfârșitul primei zile printre cei mai buni se situa și o fată, studenta Nicoleta Coman.